De monumentale tekeningen van Kim Habers gaan over lijn en lijnvoering en over ruimte. Over de illusie van ruimte op het platte vlak. De tekeningen tonen op het eerste gezicht een chaotische wirwar van lijnen, van oneindigheid en beweging. In tweede instantie echter lijkt de beschouwer ruimtelijke vormen te ontwaren en constructies gevormd door lijnen, herhalingen, ritmes en structuren. Habers appelleert aan de verbeeldingskracht van de kijker om aan deze illusoire wereld invulling te geven. Haar papieren installatie is ontsprongen uit die grote tekeningen, die ze door ze te vouwen, scheuren, knippen en plakken getransformeerd heeft tot een ruimtelijk object. Daarmee geeft ze een hernieuwde dimensie aan haar eigen universum. De lijn danst zich zonder aarzeling een eigen weg. Kim Habers studeerde in 2007 af aan CABK – ArtEZ Zwolle.
"Kim Habers heeft de eindeloze plattegronden van de wereld waarin ze verzeild is geraakt nauwgezet nagelopen. Niemand weet er heg noch steg, behalve zij zelf. Ze is in staat de hoek om te tekenen. Ze tekent wat er niet is. En nu vouwt ze die hoeken ook nog eens om en trekt ze haar tekeningen vacuüm in ruimtelijke voorstellingen waarin de tekening als choreografie kan worden uitgevoerd. Ze hangt er op haar hoofd in, als een trapezewerker, als een contorsioniste. Ze timmert een ruimtelijke beleving in het niets.
Alles is er en moet worden getekend, van voren en van achteren, van onderen en van opzij, van boven en van beneden, als een rondtollend lichaam in een eindeloze ruimte. Niets in de voorstelling is plat of laat zich dwingen te blijven liggen. Alles verheft zich. Er springt iets uit tevoorschijn. Een dansende lijn, waarmee vormloosheid vorm krijgt. Het kunstwerk kan alleen zo aan de eigen gedaante voorbij geraken. De enige die daar de hand in heeft, is de kunstenaar. Kim Habers moet haar tekeningen uit de hand laten lopen. Hoezeer kunstwerken in hun zelfstandige voorkomen ook hun eigen gang lijken te gaan, er ligt altijd een menselijke houding aan ten grondslag. Het zijn beslissingen, vergissingen, hernemingen en bepalingen die het kunstwerk maken." [Alex de Vries]
jury AanZet! 2008
Hanne Hagenaars kunsthistorica, hoofdredacteur Mr. Motley
Paul Kooiker fotograaf/beeldend kunstenaar
Erik Mattijssen beeldend kunstenaar
fotografie Shinji Otani
met dank aan
Provincie Gelderland, Provincie Overijssel, SLAK, Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland, Saxion Hogescholen