exhibition runs until 11 march 2006
Het portret in al zijn verschijningsvormen staat centraal in de tentoonstelling 'revisited' die van 5 februari tot 11 maart plaatsvindt in outLINE.
Dirk Jan Jager(*1965) toont zwart-wit foto's waarin het
hedendaagse urbane landschap wordt gepresenteerd als een kathedraal
waarin de logo's van een fastfoodketen, bezinestation en automerk
gelden als religieuze symbolen. Jager gaat uit van wat hij ziet en ervaart. Vanuit zelfopgelegde
beperkingen tracht hij door te dringen tot de essentie van het beeld.
Ook in zijn schilderijen probeert hij de kijker te prikkelen door een
spanning te bewerkstelligen tussen uitwerking en abstractie.
Het werk van Paul Kooiker(*1964) bestaat vooral uit
verzamelingen, waarin de beelden betekenis krijgen als onderdeel van
een geheel. Opvallend in zijn fotoreeksen is de anonimiteit van de
afgebeelde personen. In outLINE tonen we een opname uit een reeks
close-ups waarbij onderdelen van het lichaam, zoals een hand, hiel of
moedervlek, zeer direct in beeld worden gebracht.
Zijn jarenlange fascinatie voor wetenschappelijke fotografie, de
klinische blik waarmee hij zijn "slachtoffers afsnuffelt" relativeert
ieder lichamelijk ongemak of brengt het juist in absurde proporties aan
het licht.
Katrin Korfmann(*1971) houdt zich bezig met het dagelijks leven
en is geïnteresseerd in het functioneren van de zinnen. In al haar werk
creëert Korfmann een spanning tussen stilstand en beweging, ongeacht of
zij daarvoor fotografie, video of ruimtelijke installaties inzet mede
daardoor hebben haar beelden een sterke affiniteit met performance.
Video's worden stilstaand beeld en in haar foto's lijkt het om beweging
te gaan. Korfmann is begaan met mensen, haar video's zijn stukjes
realiteit met een eigen kwaliteit, mede omdat zij aanleiding geven tot
twijfel over de intrinsieke betekenis ervan; geven zij commentaar op de
maatschappij, of zijn het alleen registraties?
Monali Meher (*1969) werkt met verschillende media. Zij maakt
objecten en foto's, doet performances. Voor deze tentoonstelling tonen
wij een lichtbox waarin haar eigen beeld centraal staat, "I was never a
bride". Meher's werk krijgt gestalte door haar onmiddellijke omgeving,
vooral door de culturele en sociale aspecten ervan. Het is tijdgebonden
en laat het proces zien waardoor het werk tot stand komt.
De keuze van het materiaal is afhankelijk van de plaats en de situatie,
maar haar eigen lichaam en vaak ook haar stem, staan altijd centraal.
Op speelse wijze benadert Meher Indiase rituelen vanuit eigen ervaringen, observaties en ontmoetingen.
Typerend voor het werk van Paul de Reus (*1963) is het
vervreemdende effect dat in al zijn beelden terugkomt. De werken die De
Reus maakt, zijn vaak gebaseerd op dingen die hem in de dagelijkse
realiteit fascineren. Door er een eigen draai aan te geven, worden de
beelden humoristisch of afstotend. Hierdoor verdwijnt de
vanzelfsprekendheid en het alledaagse van zijn onderwerpen.
De combinatie vertrouwd-verdacht openbaart zich onmiddellijk bij de
aanblik van het kinderrijk gezin onder een schemerlamp en een stel in
het ouderlijk bed.
Samenstelling Christine van den Bergh