exhibition runs until 1 september 2002
Project | : | 'Vazen' |
Samenstelling | : | Marieke van Diemen |
Opening | : | zaterdag 27 juli 2002, 17 uur |
Voorbezichtiging pers | : | zaterdag 27 juli 2002, 16 uur |
Periode | : | wo 31 juli t/m zo 1 september 2002 |
Openingstijden | : | woensdag - zaterdag 13 - 17 uur eerste zondag van de maand 13 - 17 uur |
|
|
||
woensdag 21 augustus, 20.30 uur | : |
Filmvertoning 'Les Glaneurs et la Glaneuse' met na afloop een gesprek
over verzamelingen en verzamelen o.l.v. Renée Steenbergen,
kunsthistorica. 'Les Glaneurs et la Glaneuse' is in 2001 bekroond als beste non-fictie film door verschillende filmjury's in New York, Boston en Los Angeles. De film is geschreven, geregisseerd en verteld door Agnès Varda. aanvang: 20.30 uur, entree € 3,50. |
|
dinsdag 27 augustus, 20.30 uur | : | Gesprek
met kunstenaar Marieke van Diemen en het publiek o.l.v. de filosoof Rob
van Gerwen over waarneming in de beeldende kunst. aanvang om 20.30 uur, entree gratis |
The magic columns of these palaces
Show to the amateur on all sides,
In the objects their porticos display,
That industry is the rival of the arts.
('Nouveaux Tableaux de Paris' 1928)
Stichting Outline presenteert van 27 juli t/m 1 september 2002 het project VAZEN van Marieke van Diemen. Een op de locatie ontworpen installatie over waarnemen, geheugen en werkelijkheid.
Marieke van Diemen onderzoekt in haar werk de perceptie, grenzen en de waarde van het getoonde beeld. Vanuit verschillende invalshoeken presenteert zij alledaagse voorwerpen op speciaal ontworpen 'museale' dragers als sokkels en vitrines. Onderwerpen die bewust door haar zijn verzameld en zorgvuldig op kenmerkende eigenschappen zijn geselecteerd. Door het raffinement waarmee zij in haar werk zowel de toeschouwer als het voorwerp plaatst, ontstaat een visueel spel van kijken en bekeken worden.
In de ruimte van Outline heeft Marieke van Diemen een aanleiding gevonden om haar onderzoek naar de waarneming, en hoe deze beïnvloed kan raken, voort te zetten. De symmetrie van de ruimte is door Van Diemen benadrukt door het plaatsen van drie nieuwe wanden waarmee ze als het ware een drieluik creëert. De wanden zijn zodanig geplaatst dat men telkens maar een onderdeel van het totale werk in zich kan opnemen.
In de twee zijruimtes staat een serie Duitse vazen opgesteld. De centrale ruimte is de omlijsting voor de film 'Vaas'.
De Duitse vaas is typisch een voorwerp dat zo 'uit de tijd' is geraakt dat er bij de toeschouwer onmiddellijk herinneringen worden opgeroepen uit zijn eigen omgeving. Door de abstractie waarmee de vazen staan opgesteld in ritmes van vorm, kleur en decoratiestijlen wordt het geheugen van de toeschouwer gemanipuleerd. De vazen zijn uitgesproken van vorm en decoratie, en hoewel industrieel geproduceerd, meestal handmatig van decoratie voorzien, zodat uiteindelijk niet gesproken kan worden van identieke vazen.
De verschillen in de twee 'identieke' opstellingen creëren visuele verwarring. Deze verwarring wordt nog versterkt door de vrij hangende perspexplaten die weer andere ordeningen suggereren. Van Diemen nodigt de toeschouwer uit de tijd te nemen om het werk in zich op te nemen. In elke ruimte plaatst zij niet alleen haar werk maar eveneens het publiek. De chipboard banken met perspex bovenlaag zijn in de optiek van Van Diemen de sokkels voor de toeschouwer.
Al bij binnenkomst kan de bezoeker niet om de film 'Vaas' heen. Het
doordringende geluid van keramische klanken verleiden de toeschouwer
plaats te nemen en meegezogen te worden in de opeenvolgende beelden van
vazen, veel vazen. In totaal 520 stuks komen in een vaste volgorde
voorbij. Met behulp van vier verschillende (vaas-) klanken heeft elk
beeld zijn eigen 'beat' gekregen. Simpele ingrepen als
tempowisselingen, versnellen, vertragen, achteruit spelen liggen
vervolgens ten grondslag aan een film die fascineert en hypnotiseert.
Wie het volhoudt wordt gaandeweg beloond met een andere perceptie van
het voorwerp; het weet zich los te wringen uit ingesleten vooroordelen
en zet aan tot hernieuwd kijken.
De totale filmduur is 27 minuten en als loop gemonteerd.
Het concept en regie is van Marieke van Diemen, de technische realisatie van Eric Steensma.
Bij de tentoonstelling zijn twee speciale avonden georganiseerd die het onderwerp van waarnemen en verzamelen verder uitdiepen in wisselwerking met het publiek.
- Op woensdag 21 augustus wordt de bekroonde documentaire film 'Les Glaneurs et la Glaneuse' uit 2000 van Agnès Varda getoond. Een film over de hedendaagse arenlezer (le glaneur), de sprokkelaar die uit de resten van de oogst naar achtergebleven granen zoekt. In de film worden deze verzamelaars gevolgd op hun dagelijkse zoektocht naar restanten die door de maatschappij zijn achtergelaten. Na afloop van de film wordt onder leiding van kunsthistorica Renée Steenbergen een gesprek gevoerd over hedendaagse verzamelingen en verzamelaars.
- Op dinsdag 27 augustus praat de filosoof Rob van Gerwen met kunstenaar Marieke van Diemen en het publiek over waarnemen en hoe de kunst de waarneming van de toeschouwer beïnvloedt.