Voor Christine Tauber
maken de herinneringen aan haar kindertijd en het uitleven van haar
dromen het alledaagse leven draaglijk. Ze creëert imaginaire
speeltuinen. Ze werkt met video en live-optredens waarbij
architekturale elementen fungeren als attributen of decorstukken.
Tauber manipuleert de werkelijkheid. Ze speelt met schaal; door zaken
extreem uit te vergroten of juist te verkleinen, bevraagt ze begrippen
als 'werkelijkheid' en 'tijd'. Tenslotte neemt haar lichaam in deze
eigen wereld verschillende expressievormen aan, die fysieke gewoonten
en mentale normen verder ondergraven.
Artist's statement: 'The room is my playground, the movement my player, the time my referee and the voyage my spectator'.
Anders dan bij Tauber is voor Marco Polo Rolla het moment
'nu' van belang. Hij toont zijn verbondenheid met bestaande objecten
uit zijn onmiddelijke omgeving, zoals een bed, kast, tafel, stoel of
oven. Ze vormen een belangrijk onderdeel van zijn leven. Maar door ze
op ongewone of zelfs destructieve wijze te behandelen, wil hij nieuwe
bewegingen uitvinden, waarmee hij een verhandeling over ruimte en tijd
kan uitdrukken. Zijn verlangens worden obsessies als hij verstrikt
raakt in zijn eigen voorstellingswereld. De toeschouwer raakt bijna
gehypnotiseerd door de complexiteit van de handelingen.
Edward vindt tijd en afstand belangrijker aspecten van zijn
performances dan zijn eigen fysieke aanwezigheid. Hij gebruikt acteurs,
die hij van tevoren instructies geeft of direct per telefoon, fax of
e-mail instrueert. Vragen die Edward wil beantwoorden zijn: kan hij het
beeld dat hij wil realiseren, blindelings overbrengen van een afstand?
Kan hij met de lichaamsbewegingen en stemmen van anderen zijn
aanwezigheid manifesteren ten overstaan van een publiek?
Artist's statement: 'Can I be more present when I am not there?'
Tero Nauha ziet zijn lichaam als een verlengstuk van de
technische apparaten waarmee hij zich omringt. Hij wordt een menselijke
censor, die impulsen ontvangt en uitzendt. Het lichaam volgens Nauha is
een ruimte in de ruimte. Het menselijke element verdwijnt. Zijn
performances duren vaak enkele uren. Met zijn stem en technische
hulpmiddelen veroorzaakt hij vibraties die de toeschouwer de ruimte,
het lichaam en de stem telkens op een andere wijze laten ervaren.
Judith Witteman maakt uitvergrotingen van de werkelijkheid. Ze
isoleert een handeling uit het dagelijkse leven, zoals het eten van
snoep, en voert deze uit met of zonder publiek. De sporen van haar
handelingen exposeert ze.
Artist’s statement: 'I like to do something which is not critical; people like it or not: it's LIFE!'
Curator/performer Monali Meher maakt behalve performances
ook objecten en installaties. Exemplarisch is haar installatie 'Smell
the Art on the Heater'. Het bestaat uit enkele bloembakken gevuld met
rozen, die echter niet wortelen in water of aarde, maar in afgewerkte
motorolie. De rozen verwelken natuurlijk al snel. En het stinkt, vooral
als we de thermostaat hoger zetten en met de ruimte ook de motorolie
opwarmt...
Artist's statement: 'Changing is the law of nature, so enjoy the impermanence op performance!'
|